Thursday, 23 July 2009

ကေလးအေတြး


႐ုံးပိတ္ရက္မွာ အနားယူမယ္စိတ္ကူးေနတုန္း ၆ ႏွစ္အရြယ္ သမီးေလးက သံပုရာရည္ဆိုင္ကေလး ဖြင့္ခ်င္တယ္ေျပာလာပါတယ္။ အလုပ္နားရက္မို႔လို႔ သံပုရာရည္ ကူမေရာင္းခ်င္တာနဲ႔ သံပုရာရည္ ေဖ်ာ္ခ်င္ရင္ ပိုက္ဆံ ဘယ္ေလာက္ကုန္မယ့္အေၾကာင္း၊ ခြက္စတဲ့ တျခား တိုလီမုတ္စ ပစၥည္းေတြ လိုမည္ျဖစ္တဲ့အေၾကာင္း ေျပာၿပီး သမီးကို နားခ်လိုက္တယ္။ ဒါေပမယ့္ စိတ္အားထက္သန္ေနတဲ့ သမီးကေတာ့ လုပ္ခ်င္တယ္ပဲ နားပူနာဆာ ေျပာၿပီး ကၽြန္ေတာ္ကို အႏိုင္ယူသြားပါတယ္။

ဒါနဲ႔ သူကို အေလ်ာ့ေပးၿပီး သမီးရဲ႕ ပထမဆုံး လုပ္ငန္းေလးစဖို႔ ျပင္ရပါေတာ့တယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ သမီးေလးကိုယ္တိုင္ကိုယ္က် လုပ္ရတဲ့အတြက္ ပိုက္ဆံေရတြက္နည္း၊ စီးပြါးေရး အေျခခံနည္းေလးေတြ သင္ေပးဖို႔ အခြင့္ေကာင္းပဲ မဟုတ္လား။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏွစ္ေယာက္ တစ္ထိုင္ထဲမွာပဲ အလုပ္အတြက္ လိုအပ္မယ္ အစီအစဥ္ေတြ ဆြဲလိုက္ၾကတယ္။ မၾကာပါဘူး။ သမီးေလးက ကၽြန္ေတာ္ သင္ဖို႔ႀကိဳးစားၿပီး ေရးထားတဲ့ ပိုက္ဆံယူပုံေတြ၊ ကုန္က်တဲ့အရင္းအႏွီးနဲ႔ ျပန္ရမယ့္ ေငြ စာရင္း ကိုၾကည့္ရင္းေျပာတယ္။


ေဖေဖကလည္း သမီးတို႔ အိမ္နီးနားခ်င္းေတြက အရမ္းသေဘာေကာင္းတာ။ သူတို႔ကို ေဖ်ာ္ရည္အလကား တိုက္ရမွာေပါ့ ။


သမီးေလးက ကၽြန္ေတာ္ေတြးမထားတဲ့ဘက္ကေန လႊတ္ခနဲ ေျပာလိုက္တယ္။ ဒီတစ္ခါလဲ လိုက္ေလ်ာလိုက္ရတာပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္ေရးထားတဲ့ အစီအစဥ္ေလးကေတာ့ မလိုေတာ့ဘူး။ သံပုရာရည္ဆိုင္ေလးရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္က ခ်က္ျခင္းျပန္ေျပာင္းသြားတယ္။ သမီးေလးက စာေရးၿပီး ဆိုင္းဘုတ္ ေလးလုပ္လိုက္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္ဇနီးကေတာ့ သမီးအတြက္ ေဖ်ာ္ရည္ေဖ်ာ္တဲ့ေနရာမွာ ကူေပးေနတာေပါ့။
ဆိုင္ေလးထြက္ဖို႔ အဆင္သင့္ျဖစ္တဲ့အခ်ိန္မွာပဲ သမီးေလးက ဆင္၀င္နားက အိုးထဲမွာ စိုက္ထားတဲ့ ပူစီနံအခက္ေလးေတြ ခ်ိဳးလာတယ္။ ေနာက္ ေျပာေသးတယ္။

ပူစီနံအခက္ေလးေတြ အပိုလက္ေဆာင္အေနနဲ႔ သံပုရာရည္ထဲ ထည့္လို႔ရမလား ေဖေဖ တဲ့။

ထုံးစံအတိုင္းပါပဲ။ သူ႔အလိုအတိုင္းေပါ့။ သမီး အိုင္ဒီယာေလးေတြနဲ႔ ျပင္ဆင္လိုက္တာ တနဂၤေႏြမနက္မွာေတာ့ ဆိုင္ကေလးဖြင့္ဖို႔ အသင့္ျဖစ္သြားၿပီ။
ဆိုင္ဖြင့္ၿပီး မၾကာခင္မွာပဲ ဆိုင္အေၾကာင္းကို ၾကားထားတဲ့ အိမ္နီးနားခ်င္းတစ္ေယာက္ ပထမဆုံး ျပား၅၀ ကိုင္ၿပီး ေရာက္လာပါတယ္။ သံပုရာရည္ တစ္ခြက္တဲ့။ ျပား ၅၀ ဆိုတာ မူလ ေရာင္းမယ္ဆိုတဲ့ ေဈးထက္ တစ္၀က္တိတိ မ်ားေနတယ္ေလ။
အလကားတိုက္တာပါ ဆိုၿပီး သမီးက ျပန္ေျပာတယ္။
ရပါတယ္သမီးရယ္ ... အန္တီက သမီးအတြက္ ေပးတာ ဆိုၿပီး ျပား၅၀ ထားသြားတယ္။
ပိုက္ဆံေလးကိုင္ၿပီး ဘာလုပ္ရမွန္းမသိျဖစ္ေနရာကေန စားပြဲေပၚက ခြက္ေလးထဲကို ထည့္ထားလိုက္တယ္။ (တျခားသူေတြလည္း ျမင္ႏိုင္တာေပါ့)။
မၾကာပါဘူး။ ေနာက္ထပ္ အားေပးမယ့္ အိမ္နီးနားခ်င္းေတြ ထပ္ေရာက္လာတယ္။ ကိုယ္စီကလည္း အနည္းဆုံး ျပား၅၀ဆီ ေပးသြားၾကတယ္။ ကားေတြ ျဖတ္သြားရင္လည္း သမီးက အႀကီးအက်ယ္ ခုန္ေပါက္ၿပီးေတာ့ “သံပုရာရည္ အလကားတိုက္ေနတယ္ေနာ္” လို႔ ကားေတြရပ္မလားအထင္နဲ႔ ေျပာရွာတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကားအမ်ားစုကေတာ့ ဆက္ေမာင္းသြားၾကတယ္။ ေနာက္ဆုံးမွာေတာ့ ကားတစ္စီးရပ္ၿပီး သံပုရာရည္ တစ္ခြက္အတြက္ ပိုက္ဆံ ၃ က်ပ္ေတာင္ ေပးၿပီး အားေပးသြားတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ အစီအစဥ္အတိုင္း ၂၅ ျပားႏႈန္းတြက္ရင္ ၁၁၀၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ေတာင္ ရေနၿပီ။ ေနလည္းေစာင္းေရာ သမီးရဲ႕ အလကားတိုက္တဲ့ သံပုရာရည္ဆိုင္ကေလးကေန ၈ က်ပ္ဖိုးေတာင္ ေရာင္းရေတာ့ သမီးက ေအာ္ဟစ္ ခုန္ေပါက္ေနေတာ့တာေပါ့။ အားလုံးၿပီးတဲ့ေနာက္မွာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ရဲ႕ ပထမအစီအစဥ္ဟာ သမီးနဲ႔ အံမကိုက္တာကို သိလိုက္ရသလို ကၽြန္ေတာ္အတြက္ ေဈးကြက္နဲ႔ပတ္သတ္ၿပီး သိလိုက္ရတာေတြ အမ်ားႀကီးပါပဲ။

သံပုရာရည္ဆိုင္ကေလးကေန ကၽြန္ေတာ္သိလိုက္တဲ့ အခ်က္ ၉ခ်က္ကေတာ့ ဒီမွာပါပဲ။

၁။ တစ္ခ်ိဳ႕အရာေတြကို အလကားလုပ္ေပးလို႔ ရတာရွိရင္ လုပ္ေပးလိုက္ပါ။ အဲဒီအတြက္ ဝယ္သူေတြဆီကေန တန္ဖိုးထားတတ္မႈ ျပန္ရလိမ့္မယ္။
ခင္ဗ်ား လူတစ္ေယာက္ကို ကူညီတဲ့အခါ အဲဒီကူညီမႈကေန အျပန္အလွန္နားလည္မႈနဲ႔ဆိုတာကို ဖန္တီးေပးပါလိမ့္မယ္။ Web designer တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ကိုယ့္ဘေလာ့ဂ္မွာ တန္ဖိုးရွိမယ့္ အႀကံဉာဏ္ေကာင္းေတြကို မွ်ေ၀ေပးပါ။ ေဆြးေႏြး၀ိုင္း (forum) ေတြမွာလည္း ဒီဇိုင္နာမျဖစ္ေသးတဲ့ တက္သစ္စ လူငယ္ေလးေတြကို အကူအညီေပးလိုက္ပါ။ အိုင္ဒီယာေတြရွိရင္လည္း twitter မွာပဲျဖစ္ျဖစ္ မွ်ေ၀ေပးလို႔ရပါတယ္။ ဒီလိုလုပ္ျခင္းအားျဖင့္ ယုံၾကည္မႈကို တည္ေဆာက္ရာမွာမက သင့္ရဲ႕ အဖိုးတန္ အလုပ္အပ္မယ့္သူေတြနဲ႔ ဆက္ဆံေရးလည္း တိုးတတ္လာပါလိမ့္မယ္။

၂။ အဖိုးတန္ အလုပ္ရွင္ေတြကို လည္း မွ်ေ၀ေပးဖို႔ မေမ့ပါနဲ႔။
အခေပး version ကို လြယ္လြယ္ကူကူ ေျပာင္းလဲလို႔ရမယ့္ Free template ေတြကို မွ်ေ၀ေပးပါ။ သင့္ရဲ႕ ဖန္တီးႏိုင္မႈ စြမ္းအားကို ျပသတဲ့အေနနဲ႔ ေၾကာ္ျငာပုံကေလးေတြ၊ logo နဲ႔ graphic ပုံေလးေတြ မွ်ေ၀ေပးပါ။ ေကာင္းေကာင္းေလး ဖန္တီးဖို႔ေတာ့ လိုပါလိမ့္မယ္။ အေျခခံေပးထားတဲ့ ပုံကေလးေတြကို သေဘာက်ရင္ အသုံးျပဳသူေတြက အခေပးၿပီး upgrade လုပ္ဖို႔ ၀န္မေလးပါဘူး။

၃။ “အထူး အပိုလက္ေဆာင္” ျဖစ္ေနပါေစ။
သံပုရာရည္ ခ်ည္းပဲ မေပးလိုက္ပါနဲ႔။ ပူစီနံခက္ကေလးေရာ ထည့္ေပးလိုက္ပါ။ လုပ္ငန္းနဲ႔ ပါတ္သတ္ၿပီး တစ္ခုခု လုပ္ေတာ့မယ္ဆိုရင္ အပိုေဆာင္းၿပီး လုပ္ေပးလိုက္ပါ။ အသုံးျပဳသူက ဒါကို သတိထားမိပါလိမ့္မယ္။ သင့္ဆီကို ေနာက္တစ္ႀကိမ္လာၿပီး အားေပးယံုမက တျခားသူေတြကိုပါ တဆင့္ ေၾကာ္ျငာေပးလိမ့္ပါဦးမယ္။

၄။ သင့္ပတ္၀န္းက်င္ကို ေျပာဖို႔ မေၾကာက္ရြံ႕ပါနဲ႔။
ကၽြန္ေတာ္သမီး ပထမဆုံး လုပ္တဲ့အခ်က္က ဆိုင္ဖြင့္ဖြင့္ၿပီးခ်င္း ေဘးအိမ္က မိသားစုကို သြားေျပာေတာ့တာပဲ။ သူ႕အတြက္ သံပုရာရည္ရၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ သူကေနတဆင့္ တျခား အိမ္နီးနာခ်င္း ၂ေယာက္ကို ထပ္ၿပီး အေၾကာင္းၾကားလိုက္ပါတယ္။ အဲဒီ ၂ေယာက္ကလည္း မုန္႔ဖိုးကိုယ္စီေပးသြားၾကပါေသးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သင့္ရဲ႕ လုပ္ငန္းအေၾကာင္းကို သူငယ္ခ်င္းေတြ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဘက္ေတြကို ေျပာဖို႔ ေၾကာက္ရြံ႕မေနပါနဲ႔။ သူတို႔ကေနတဆင့္ ေဖာက္သည္အသစ္ေတြ တိုးမလာႏိုင္ဘူးလို႔ မေျပာႏိုင္ဘူးေလ။

၅။ လူအာ႐ုံစိုက္ဖို႔ ျမင္သာထင္သာေအာင္ လုပ္ပါ။
ဆိုင္းဘုတ္ကေလးနဲ႔ကေတာ့ မလုံေလာက္ပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္သမီးက ျဖတ္သြားျဖတ္လာ ကားေတြၾကားေအာင္ သံပုရာရည္ အလကားတိုက္ေနတယ္ေနာ္ လို႔ ခုန္ေပါက္ၿပီး ေအာ္တဲ့အခ်က္ရွိပါတယ္။ ဒီနည္းက နည္းနည္းပိုတယ္ထင္ရေပမယ့္ ေနာက္ဆုံးမွာ အလုပ္ျဖစ္တာကို ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။ ခင္ဗ်ာေရာ... ခင္ဗ်ားလုပ္ငန္းအေၾကာင္းကို ဘယ္လို ေအာ္ ေနလဲ။

၆။ ဇြဲရွိပါ။
ကားေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက မရပ္ဘဲ ဆက္ေမာင္းသြားၾကေပမယ့္ သမီးကေတာ့ လက္မေလ်ာ့ခဲ့ပါဘူး။ ေနာက္ဆုံးမွာေတာ့ သူ႕ ဝင္ေငြကို ၂ဆျဖစ္ေစတဲ့ ကားတစ္စီး ရပ္ခဲ့တယ္ေလ။

၇။ လက္ဦးမႈ ရယူပါ (ႀကိဳတင္ ေမွ်ာ္လင့္ထားပါ)
ပထမဆုံး ေဖာက္သည္က သမီးရဲ႕ ဆိုင္ကေလးအေၾကာင္းကို ဖြင့္ဖြင့္ခ်င္း သိႏွင့္ေနၿပီေလ။ သင့္ရဲ႕ website ကို ႐ိုး႐ုိးပဲ မလႊင့္တင္လိုက္ပါနဲ႔။ website တည္ေဆာက္ေနဆဲ ကာလမွာကတည္းက တျခားသူေတြကို ဒီအေၾကာင္း ေပးသိထားပါ။ ဥပမာ home page ပုံကေလးတင္ထားမယ္။ website အသင့္ျဖစ္တာနဲ႔ အေၾကာင္းၾကားနိုင္ေအာင္ လုပ္ထားမယ္။ ဒီလိုဆိုရင္ website တင္တင္ၿပီးခ်င္းမွာပဲ လာေရာက္ လည္ပတ္သူေတြ ရွိေနမွာပါ။

၈။ အေပါင္းအသင္ေကာင္းကို ရွာပါ။
အေပါင္းအသင္းဆိုတာ ေနရာတကာမွာ အေရးပါ ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ရဲ႕ သားငယ္ကေလးကေတာ့ သမီးအတြက္အေပါင္းအသင္းေကာင္းမဟုတ္ေသးပါဘူး။ သူက သံပုရာရည္ေသာက္ဖို႔တစ္ခုပဲ စိတ္၀င္စားတယ္ေလ။ ဒါေပမယ့္ သမီးရဲ႕ သူငယ္ခ်င္းေတြကေတာ့ ေၾကာ္ျငာအားကို ၂ဆျဖစ္ေစဖို႔ သမီးနဲ႔အတူ ခုန္ေပါက္ေအာ္ဟစ္ေနေတာ့တာေပါ့။

၉။ သင့္ေအာင္ျမင္မႈကို ေၾကာ္ျငာပါ။
စားပြဲေပၚက ပိုက္ဆံထည့္တဲ ခြက္ကေလး တျဖည္းျဖည္း ျပည့္လာတဲ့အခါ တျခားသူေတြကလည္း ပိုၿပီး ပိုက္ဆံထည့္ဖို႔ အားျဖစ္ေစပါတယ္။ သင့္ရဲ႕ ေအာင္ျမင္မႈကို ေၾကာ္ျငာဖို႔ မေၾကာက္ဝံ့ပါနဲ႔။ သင့္ website မွာ ေဒါင္းလုပ္ လုပ္သူအေရအတြက္၊ မွတ္ခ်က္ေပးသူ အေရအတြက္၊ အၿမဲတမ္းဖတ္သူ အေရအတြက္ေတြကို သင့္ေတာ္တဲ့ ေနရာမွာ ထားပါ။ ဂဏန္းေတြ တက္လာဖို႔ေတာ့ ႀကိဳးစားရမွာေပါ့။ (တစ္ေယာက္ ဘာသာျပန္ထားတာ ေတြ႕ဘူးတယ္။ ျမန္မာ website ေတြမွာ ေကာင္တာေတြထည့္ၾကတယ္တဲ့ ေကာင္တာ နည္းနည္းပဲရွိေတာ့ website သိကၡာကို ထိခိုက္လို႔ မထည့္သင့္ဘူးေပါ့။ တကယ္ေတာ့ အားလုံးက ၀ ကေနစတယ္ဆိုတာ သူေမ့ေနလို႔ထင္တယ္။)

ဒီဟာကို ဘာသာျပန္ဖို႔ ႀကိဳးစားရာမွာ ေတာင္းပန္စရာရွိပါတယ္။

ပထမတစ္ခုကေတာ့ marketing ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္ လုံး၀ နားမလည္တဲ့ အပိုင္းပါ။ အဲဒီေတာ့ မူရင္းအေပၚမွာ နားလည္သေလာက္ ျပန္ထားတာမို႔ ဘဝင္မက်တာရွိရင္ ေထာက္ျပေပးပါ။ ဆႏၵရွိရင္ မူရင္းနဲ႔ တိုက္ဆိုင္ ဖတ္ၾကည့္ေပးပါ။ ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ တစ္ခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာ သင့္ေတာ္မယ့္ထင္ၿပီး သြယ္ဝိုက္ျပန္ထားတာေတြ ရွိပါတယ္။ ဒီဟာကို ဖတ္ေနရင္း အရင္တုန္းက ဖတ္ဖူးတဲ့ Fish! ဆိုတာကို သတိရမိတယ္။ အဲဒီစာအုပ္ထဲမွာလည္း motivation ေကာင္းေကာင္းလုပ္ဖို႔ နည္းေတြ ေရးထားပါတယ္။ ဥပမာ Making their day စသျဖင့္ေပါ့။ ၀ယ္ယူသူ/အသုံးျပဳသူ ေတြကို ကိုယ္နဲ႔ ဆက္ဆံတဲ့အခိုက္မွာ ကိုယ့္ဂြင္ထဲ ေရာက္တဲ့အခိုက္မွာ ႏိုင္သေလာက္ ျဖတ္အုပ္/ျဖတ္တီး မလုပ္ဘဲနဲ႔ တစ္ဖက္သူအတြက္ စဥ္းစားၿပီးေတာ့ အေကာင္းဆုံးျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေပးႏိုင္ရင္ ေအာင္ျမင္ႏိုင္တယ္။ တနည္းအားျဖင့္ customer ေက်နပ္သြားရင္ သူတို႔ရဲ႕ ေန႔ကို ကိုယ္လုပ္ေပးႏိုင္တယ္ဆိုၿပီး ကိုယ့္လုပ္ငန္း ေအာင္ျမင္တယ္လို႔ တိုင္းတာႏိုင္ပါတဲ့။ ဘေလာ့ဂ္တစ္ခုမွာေတာင္ ဖတ္ဘူးပါတယ္။ Customer is the God တဲ့။ သူကေတာ့ customer ဘက္က မေက်နပ္တာေတြ ေပါက္ကြဲၿပီး ေရးထားတာပါ။

ဒီပို႔စ္ထဲမွာ web designer တစ္ေယာက္က ေရးထားတာျဖစ္လို႔ Marketing tools နဲ႔ ပါတ္သတ္ၿပီး website ဥပမာေတြပဲ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ basic business principals ကေတာ့ သေဘာတရား တူတူပဲ ျဖစ္မယ္ထင္ပါတယ္။

ေနာက္စဥ္းစားမိတာကေတာ့ ကေလးေတြကို အခြင့္အေရးေပးပုံပါ။ ကိုယ့္ဆီမွာကေတာ့ ကေလးဘ၀ကတည္းက ေလာင္းကစား၊ ပိုက္ဆံ၊ မတရားအလုပ္ခိုင္းေစမႈ ေတြနဲ႔ ႀကံဳေတြ႕ရတာမ်ားပါတယ္။ တျခားႏိုင္ငံမွာလည္း ရွိတာဘဲဆိုတာကိုေတာ့ ခဏထားလိုက္ပါ။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ စဥ္းစားစရာေလး တစ္ခု ရသြားမယ္ဆို ေရးရက်ိဳးနပ္တယ္လို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ အခ်ိန္ေပးၿပီး ဖတ္တဲ့အတြက္ အထူးပဲ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။

ဒီေနရာက ပို႔စ္ကို ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ဘာသာျပန္ထားပါတယ္။


ေတာ္ကီ

|


Post a Comment